pátek 25. února 2011

Vážná hudba trochu jinak

Přiznejte se, kdy jste naposled byli na koncertu vážné hudby? Nebo aspoň nějaké akci, kde vystupovalo "těleso" podobné symfonickýmu orchestru? Že té době odpovídá termín "long time ago"? Nedivím se. Vážná hudba je pro fajnšmekry, co se o to aspoň trochu zajímají. Málokdo si najde večer tak, aby řekl, že jde na koncert vážné hudby. Starší ročníky to možná udělají, ale co ty mladší?

Asi před týdnem se mi ozval spolužák z gymplu, jestli bych s ním nešla na koncert ČNSO do Obecního domu. Je to jeden z mála lidí v mém věku, kteří se o tuhle hudbu zajímají a jsem za to ráda. Měl volňásky od svého táty, tak jsme ani nic neplatili a já jsem konečně šla na koncert s tím, že nemusím hrát, ale můžu to jen poslouchat. Hrál se Mozart a pak dva novodobí autoři, jejichž jména si stěží pamatuju. Ale líbilo se mi to. Kamarádovi jsem zodpověděla všechny jeho otázky týkající se složení a rozložení orchestru a vysloužila jsem si za to pozvání na zmrzlinu ;).

Sama hraju na housle, už nějakej ten pátek. Asi do září loňského roku jsem hrála jen tak, že mě to bavilo, ale neměla jsem žádné ambice, kam bych to chtěla dotáhnout. Pak jsem na Facebooku objevila u kamarádky událost - koncert PFO - Pražského filmového orchestru. Na programu byly Star Wars, Sám doma, LOTR,... Takovou událost jsem si nemohla nechat ujít a během října jsem si sehnala lístky. Někdy bych se za svoji ukecanost nejradši zastřelila, ale tentokrát mi to pomohlo - s paní, u které jsem si kupovala lístky jsme se bavily a ze mě vypadlo, že hraju na housle a tak a ona mi řekla, že pokud chci, můžu se přijít podívat na zkoušku již zmíněného PFO, že bych s nimi mohla hrát, pokud se mi to bude líbit. Řekla jsem, že uvidím po koncertě (29.11.).
Koncert byl úžasnej. Hráli opravdu nádherně a tak jsem si řekla, proč to nezkusit? Neměla jsem co ztratit, mohla jsem jen získat.

Teďka to budou 3 měsíce, co hraju v PFO. Mám za sebou jeden veřejný koncert na HAMU, další mě čeká tuhle neděli (chci se vidět, v sobotu jdu plesat;)) a v dubnu se snad dočkám toho, že budu hrát ve velkém sále Rudolfina, což je takovej můj sen;). Už neříkám, že to nebo to CHCI hrát. Už můžu říct, že to nebo to HRAJU. Hrát filmový melodie je naprosto úžasnej pocit a velkej zážitek, kor když se hrají melodie notoricky známé (E.T., LOTR, Spiderman,...) a lidi to znaj. Pak ten potlesk, co následuje, obsahuje směs poděkování za připomenutí filmů, obdiv, uznání.. Všechno dohromady dá pocit, při kterém běhá mráz po zádech a který se nedá popsat slovy...

Sice hraju "jen" druhé housle, ale i ty jsou důležité. Jako v každém takovém tělese. Takže až vám někdo řekne, že jste "druhé housle", vzpomeňte si na orchestry a na fakt, že bez druhých houslí by to nešlo.;)

Na závěr pár ukázek:




A na úplný závěr ještě tohle: PragueFilmOrchestra.com

Žádné komentáře:

Okomentovat